Vyhledávání


Kontakt

MAGAZÍN TÁBOR SOBĚ, MAGAZÍN TÁBORSKO SOBĚ
www.tabor.czin.eu

E-mail: taborskosobe@email.cz

KULTURA ČR: Koncerty na festivalu v Českém Krumlově jsou pro Pavla Šporcla vždy jedinečné

12.08.2009 18:12

 

ČESKÝ KRUMLOV - Jeden z nejvýraznějších houslistů současné mladé generace Pavel Šporcl vystoupí v pátek 14. srpna na koncertu Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov. V Zámecké jízdárně zahraje společně se Shlomo Mintzem a Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu Mozartovu Koncertantní symfonii pro housle, violu a orchestr. Šporcl je držitelem mnoha významných cen, například mezinárodní soutěže Pražské jaro, Ceny Společnosti Bohuslava Martinů, soutěže Holland Music Session World Tour Competition, po níž následovalo světové turné (Amsterdam, New York, Los Angeles), soutěže ARD Mnichov. V současné době účinkuje více v zahraničí než doma, ale na Mezinárodní hudební festival se vrací téměř pravidelně.

Jaké dojmy máte z festivalových koncertů?
"Vždy, když jsem na festivalu hrál, bylo to jedinečné. Na jednom open air zahajovacím koncertě jsem hrál Čajkovského houslový koncert. Ten večer měl jedinečnou atmosféru. Na mém posledním vystoupení jsem se seznámil s dirigentem Amosem Talmonem, se kterým jsem se velmi spřátelil."

Kde jste v poslední době koncertoval?
"Právě jsem se vrátil z Japonska a Brazílie. Čekají mne koncerty např. s Orchestra de Pari. Ve Francii vůbec hraji hodně, lidé tam jsou moc prima. Ale samozřejmě si hýčkám české publikum, které je nejlepší na světě."

Už jste získal mnoho úspěchů, máte ještě stále vytoužená profesionální přání?
"Má přání se nemění. Hrát co nejvíc a rozdávat lidem radost z hudby, která je překrásná."

Jakou radu byste dal mladým, začínajícím houslistům pro začátek jejich kariéry?
"Myslím, že nejdůležitější ze všeho je láska k hudbě a píle. Pak samozřejmě také štěstí, ale bez prvních dvou věcí se kariéra dělat nedá."

Od koho jste dostal pro vás nejcennější rady vy?
"Ze začátku samozřejmě od rodičů, později od pedagogů, přátel. Nedovedu konkrétně říct, jaké rady do života či kariéry mi ten který dal."

Jak jste vlastně s houslemi začal?
"Začal jsem v pěti letech. Maminka se znala s mým učitelem houslí a tak jsem na ně začal chodit. Už před tím ale bylo jasné, že mám talent, neustále jsem si něco zpíval a bouchal do rytmu. Byli jsme kulturní rodina, maminka učila matematiku a hudební výchovu, tatínek je herec v Jihočeském divadle. Takže u nás hudba stále zněla a bylo tak nějak přirozené, že jsem se jí začal věnovat."

Co pro vás housle znamenají dnes?
"Bez houslí by byl můj život poloviční. Těžko si něco takového představit. Ale je pravda, že od té doby co mám rodinu, se mé priority trochu posunuly, takže housle už nejsou jediným středobodem mého života."

Jak se těšíte na koncert se Shlomo Mintzem, který se během jednoho koncertu představí jako dirigent, houslista a violista najednou?
"Na koncert se moc těším a jsem moc rád, že akceptoval můj návrh zahrát si Koncertantní symfonii Mozarta. Setkal jsem se s ním několikrát, mimo jiné i proto, protože jsme studovali u stejné profesorky Dorothy DeLay na známé prestižní americké škole Juilliard School of Music. A také, protože s ním občas hrává můj klavírní partner Petr Jiříkovský. Ale ještě nikdy jsme spolu nehráli, takže se na koncert moc těším."

Pozvěte prosím posluchače na festivalový koncert.
"Milí moji krumlovští, jsem rád, že se opět budeme moci vidět na vašem krásném festivalu. Moc se na koncert, na kterém vystoupím se skvělým Shlomo Mintzem těším a udělám vše pro to, aby bylo toto naše společné vystoupení pro vás co nejkrásnější zážitek."

Více informací o festivalu najdete ZDE. 

 

Vydavatel: Mezinárodní hudební festival Český Krumlov
Redaktor: Veronika Dušková
e-mail: duskova@auviex.cz
 

 


TOPlist