Články

Velikonoce křesťanské i pohanské

01.04.2010 16:19
  Velikonočním svátkům předchází postní doba, která začíná po masopustu Popeleční středou. Ta své jméno dostala pravděpodobně podle toho, že na začátku půstu dělal kněz věřícím křesťanům na čele popelec, což je křížek z popela, jenž symbolizuje pomíjivost pozemského života. Popel se měl podle...

Vyvolal profesor táborského gymnázia démona z jiného světa?

24.02.2010 14:08
 Rafael Maria Boušek, který narodil 20. června 1892 v Klokotech do tehdy známé učitelské rodiny, je poněkud opomíjenou táborskou osobností. Boušek byl středoškolským profesorem na táborském reálném gymnáziu a na gymnáziu v Nymburku, kde vyučoval především biologii. Mezi žáky proslul...

Legendy o svátku svatého Valentýna

20.02.2010 16:44
Často se setkáváme s tvrzením, že svátek zamilovaných byl do našich končin importován až po listopadové revoluci v roce 1989 ze Spojených států amerických. Ovšem tento svátek existoval v mnoha podobách již mnohem dříve.   Původ má pravděpodobně ve starém římském svátku Lupercalia, který byl...

Legendy o bílé paní na Táborsku

12.02.2010 15:32
Snad nejčastější legendou, která se váže k hradům v naší republice, je legenda o bílé paní, jež se zjevuje na hradech či jejich zříceninách. Může to být na hradbách, nad hradem či zříceninou nebo přímo v komnatách, případně v podzemních prostorách. V okrese Tábor se prý bílá paní zjevovala...

Co se vypráví o čarodějnicích na Táborsku

12.02.2010 15:23
 Každá kultura měla k lidem, kteří se věnovali čarodějnictví, jiné postoje. Někde čaroděje (čarodějnice) či šamany (šamanky) uctívali, jinde je pronásledovali. Katolická církev proti nim vedla nesmiřitelný boj, kterému padlo za oběť mnoho lidí. K poslednímu upálení čarodějnice mělo v zemích...

KOSTARIKA: San José

27.10.2009 14:31
  Hlavní město je dobrá přípravka na návrat z tropů. Včera večer tu docela slušně foukalo z okolních kopců, na pokoji nepotřebuješ ani větrák. To dělá to umístění na Centrální Mesetě (1150 m nad mořem). Hotel jsem si vybral tak, abych neměl daleko k autobusu na Karibik, ale ukázalo se, že je...

KOSTARIKA: Tortuguero

27.10.2009 14:29
V cestovkách vám budou říkat, že dělat výlet do národního parku Tortuguero na vlastní pěst je obtížné. Neposlouchejte je... Takhle to napsal můj Lonely Planet. Zkusil jsem to podle jejich návodu a jsem tu. Dva autobusy a člun to půldenní putování zvládly za nějakých 6 dolarů, ubytování mám za 10...

KOSTARIKA: Ženy ze San Gerarda

27.10.2009 14:28
  Můj Lonely Planet se zmiňuje o pověstné kráse žen ze San Gerarda. Jak jsem pořád trávil čas v přírodě, nemohl jsem to ověřit. Až dnes ráno při odjezdu autobusem, to byla fakt sbírka všech odstínů půvabu. Prý je to zdejším vzduchem a těmi neustálými výstupy do kopců. 0djel jsem přes San...

KOSTARIKA: Papa Pacific

27.10.2009 14:26
  Já vím, opakovaný vtip, a nikdy neříkej nikdy, ale na 99 procent vím, že letos už se pohrnu spíš ke Karibiku. Na omyl už moc času ani nezbývá. Včerejší ranní autobus mě přivezl do San Isidra, kde jsem si vyřídil internet (asi 10 Kč za hodinu), snědl si v centrálním parku půl kila lichi (za...

KOSTARIKA: Corcovado

09.10.2009 11:57
  Mám dvě měřítka pro “strašnou” cestu. První byl přesun z La Pazu do Amazonie při mé první návštěvě Bolívie začátkem devadesátých let. Já s dvěma přáteli a místní Indiáni s domácím zvířectvem jsme jeli dvanáct hodin na korbě náklaďáku bez plachty, bez sedaček. V Pilcopate, kde ta cesta...

KOSTARIKA: A ještě o hodinu

09.10.2009 11:55
  Vzpomínáte si na ten divný pocit, když jsme poprvé projížděli našimi ošiřelými celnicemi do Německa a Rakouska? Ostatně proč poprvé, pořád čekám odkud na mě vyskočí nějaké halt. Tedy přechod Paso Canoas mezi Panamou a Kostarikou rozhodně není liduprázdný. Jsou tu mraky všelijakých...

PANAMA: Papa Panama

09.10.2009 11:54
  Jako obyčejně jsem se tu probudil v půl čtvrté (sedmihodinový rozdíl dělá pořád svoje), a tak jsem intenzivne studoval, co dál v Panamě. V Davidu, hlavním městě zapadní provincie Chiriqui, totiž včera pršelo a případný výšlap na zdejší nejvyšší horu Volcano Baru nepřipadal v úvahu. Nakonec z...

PANAMA: Je libo trochu moře?

06.10.2009 12:53
Jestli se při šířce panamské šíje dá mluvit o vnitrozemí, tak do něj na pár dnů jedu. Na dnešek jsem si tedy logicky naordinoval moře. Isla Taboga je hodinu vzdálený ostrov proslulý pirátskou historií a klidem dneška. Jel jsem tam za mořem a klidem a toho tam bylo obojího dost. A slunce mě tak...

PANAMA: Solitér

06.10.2009 12:52
  Solitérní cestování (tedy bez cestovek a ještě sám) neni vůbec pohodlné. Leccos prošvihnete, leckde jste jindy než jste měli být, a v rychlokvasných zemích, kde informace stárnou rychleji než mobilní telefony, jste pořád v napětí jestli ty chytré brožurky jsou in. Lonely Planet většinou...

PANAMA: Něco málo o kanálech

02.10.2009 12:14
  Většina světových výrobců staví lodě tak, aby se vešly do rozměru Panamského průplavu, což je délka 305 a šířka 33,5 metrů. Jenom sedm procent světového nákladního loďstva se nevejde do jeho zdymadel a i to se právě chystají změnit výstavbou nových. Používat pro takový inženýrský zázrak...

PANAMA: Slunce nedohoníš

02.10.2009 12:12
  Slunce nedohoníš. Napadá mě, když vidím jak světlo kolem našeho MD 11 (to je letadlo) uvadá. Letime uz šest a půl hodiny a čtyři zbývají. Doma je půl devaté večer, v cílovém místě, tedy v Panamě, půl druhé odpoledne, ale my jsme někde na trase a světlo nám ukazuje záda. Až doletíme, bude...

Bílá paní na Borotíně?

04.09.2009 15:43
Starý zámek Borotín najdete asi čtyři kilometry od obce Sudoměřice, která se nalézá na silnici Praha - České Budějovice. Ač se této historické památce říká "starý zámek", tak se nejedná o zámek v pravém slova smyslu. Je to gotický hrad, který byl přestavěn na zámek, ale zřícenina (která se z něj...

Záhada dvou Elišek na hradě Šelmberk

04.09.2009 15:38
Okolo hradu Šelmberk můžeme najít krásnou panenskou přírodu, což je pravděpodobně tím, že na hrad a ani do jeho okolí nevede železnice. Proto sem nepřijde ani mnoho lidí, takže je tu klid pro mnohá zvířata. Snad i proto si tento hrad vyhlédlo mnoho druhů netopýrů. Konají se zde i "netopýří noci"...

Legenda o zjevení Panny Marie v Klokotech

04.09.2009 15:35
Dle pověstí se na místě, kde je dnes obec Klokoty, zjevila Panna Marie. Tato pověst je údajně ze 12. století našeho letopočtu. Dnes na tomto místě stojí velký chrám Nanebevzetí Panny Marie, který má deset věží. Když tento chrám uvidíte poprvé, tak vám bude vzdáleně připadat  pravoslavné...

Monitoring rorýse obecného

07.08.2009 18:44
  S plánovaným zateplováním domů na Pražském a Náchodském sídlišti jsme rozběhli nový projekt „monitoring rorýse obecného“. Cílem monitoringu je vytipovat potencionální hnízdiště rorýsů. Ti využívají zejména, nebo téměř výhradně větrací otvory umístěné pod střešní úrovní panelových domů....